Historia modelu

Gaz Gazela to pierwszy model rosyjskiej marki (Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod), którego do sprzedaży w Polsce wprowadziła firma Autotrading Polska. Jego debiut odbył się w 2005 roku, zaś jego historia jest nieco bardziej rozbudowana. Początki sięgają roku 1994, jednak potrzeba było czasu, aby pojazd ten mógł pojawić się na polskich drogach. W odróżnieniu od innego modelu firmy GAZ, mniejszego brata Sobol, w Gazeli zastosowano bliźniacze koła z tyłu. Wytrzymała konstrukcja ramy i podwójne koła czynią samochód stabilnym i pozwalają na przewożenie ładunków o dużo większym ciężarze niż podaje to producent. A według producenta auto to może przewieźć maksymalnie 1,5 tony ładunku. Objętość ładunku, który może się w tym pojeździe zmieścić to 8,2 m3, a umożliwia to dosyć obszerne wnętrze (1719 mm szerokości i 3130 mm długości). W optymalnym wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej przeszkadzają jednak nadkola, które różnicą płaski charakter wnętrza. Gazela może zostać wyposażono w napęd na 4 koła z mechanizmem różnicowym w skrzyni rozdzielczej, co może być przydatne w trudnym terenie. Od 1994 do 2006 roku wyprodukowano ponad 1 milion egzemplarzy samochodu Gazela. Produkcja tego auta odbywa się w rosyjskiej fabryce GAZ w Niżnym Nowogradzie.

Gaz Gazela to auto nad wyraz proste jeżeli chodzi o wygląd zewnętrzny. Porównywany jest często do poprzednich generacji Forda Transita. Budowa została oparta o dużą ilość kątów prostych oraz płaskich powierzchni. Tylna część przypomina więc sześcian. Na przedzie zaś znajduje się masywny zderzak, duże reflektory oraz znacznych rozmiarów atrapa chłodnicy z niewielkim logo producenta. Dostęp do przestrzeni ładunkowej zapewniony został poprzez boczne rozsuwane drzwi, a także tylne otwierane na zewnątrz podwójne drzwi. Na rynku od samego początku dostępny jest 4-drzwiowy furgon oraz 2-drzwiowe podwozie do zabudowy. W kwietniu gamę zasiliło 2-drzwiowe podwozie do zabudowy w wydłużonej wersji „Long”. Pod maską pracuje taki sam silnik jak w mniejszym modelu Sobol, czyli 2.1 litrowy diesel budowany w Rosji na licencji austriackiej firmy Steyr. Rozwija on moc 110 KM, która osiągana jest przy 3600 obrotach na minutę, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm dostępny jest od 2000 obrotów. Jedyną dostępną skrzynią biegów jest 5-biegowa skrzynia manualna.

Wyposażenie standardowe w elementy zapewniające bezpieczeństwo podróżnym jest nawet nie ubogie. Oprócz osłony ze strony stali, z której zrobiona jest kabina nie istnieje. W Gaz Gazeli nie ma ani poduszek powietrznych, ani systemów elektronicznych, takich jak system antypoślizgowy ABS, czy stabilizujący tor jazdy ESP, wspomagających kierowanie. Dotychczas nie przeprowadzono na tym modelu testów zderzeniowych organizacji EuroNCAP.

Jedynym konkurentem dla modelu Gazela może być bliźniaczy konstrukcyjnie model Gaz-AVC Gazela.

Opis: www.samar.pl/gaz/gazela